Alle tre ting hænger sammen, men jeg er ikke
sikker på hvad der kom først? Jeg tror problemet opstod da jeg skulle lære
at læse i de små klasser i folkeskolen. En langsom læsehastighed betød at
jeg forsøgte at kompensere ved kun at læse de første par bogstaver af hvert
ord og så gætte resten af ordet.
Dette betyder i praksis at man skimmer en hel
sætning ved at læse de første par bogstaver af hvert ord og observerer
ordenes længde, hvilket tillader en at gætte på de enkelte ords betydning -
til sidst forsøger man så at få hele sætningen til at give mening, ved at
rette de enkelte gæt lidt til. Det siger sig selv at den betydning man
kommer frem til ikke altid er den rigtige – hvilket nogle gang kan være
yderst underholdene, men for det meste bare er irriterende. Denne læseteknik
er specielt et problem ved løsrevne sætninger (såsom reklamer) eller korte
tekster, da de ikke bliver sat ind i en kontekst hvorfor det er svært at
gætte rigtigt. Ja, jeg er sikker på at det lyder mærkeligt for folk der ikke
har problemer med at læse og stave. Det kan nok sammenlignes med at være
venstre el. højrehåndet – begge dele virker unaturlig/mærkeligt for dem der
normalt bruger den modsatte hånd.
I 9. klasse lykkedes det endeligt for mine
forældre at få gennemtrumfet over for min skole, at jeg skulle have
specialundervisning i dansk. Jeg så det først som et stort nederlag, men
vænnede mig langsomt til tanken og jeg blev til sidst glad for det. Og det
hjalp da også lidt på mine evner til at læse, men min kreative hjerne havde
vænnet sig til gætteriget, så indsatsen kom nok for sent.
Det var først da jeg kom i gymnasiet at en
lærer fortalte mig at jeg havde en mild form for ordblindhed og at skolens
læsekonsulent ville kunne hjælpe mig. Dejligt, tænkte jeg, så kan vi da lige
få ordnet det problem - men så let gik det selvfølgeligt ikke. Sammen kom vi
dog frem til at jeg skulle koncentrere mig mere når jeg læste og mentalt
tvinge mig selv til at læse de enkelte ord til ende. Dette hjalp en del på
forståelsen, men ikke på læsehastigheden eller på mine staveproblemer.
Tekstbehandlingsprogrammer såsom Word og en
sød kæreste/kone blev min redning mht. stavning og den dag i dag læser min
kone utrætteligt korrektur på alt hvad jeg skriver (ja også denne tekst).
Lærere og læsekonsulenter fortæller typisk at en øget læsehastighed bare
kræver træning, men efter ti år på universitet og efter tusindvis af læste
sider, må jeg konstatere at det nok bare er noget de siger for at opmuntre
og motivere en – desværre.
I min tid på universitetet har jeg mødt flere
studerende der har kæmpet med endnu værre grader af ordblindhed end hvad jeg
lider af. Alle har klaret sig flot og har dejlig kreative hjerner med masser
af snørklede tanker og innovative løsninger.
Mit budskab er – lad ikke diffuse diagnoser
som ordblindhed være en hindring for dine drømme. Du kan blive lige hvad du
vil (nok på nær korrekturlæser). Det kræver dog en stor indsats fra en selv
samt forstående omgivelser.
Mit bedste råd er: Erkend dit problem og vær
åben omkring det – da det vil tillade dig at slappe af i din hverdag.
Og ja, der vil altid være en emsig person i
dine omgivelser der lige skal påpege at der ikke skal ”d” i ”grændse” men at
det staves ”grænse”. Træk på skulderen, ret det og sig ok – og trøst så dig
selv med at han/hun jo godt forstod hvad der skulle stå.